تصمیمات سازمان بورس چه تأثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟-راهبرد معاصر
مهدی حاجی وند، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

تصمیمات سازمان بورس چه تأثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟

مهدی حاجی وند، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سازمان بورس با اجرای مصوبه اخیر به دنبال این است حداقل فشار فروش و عرضه‌ برای بازار به وجود نیاید، گفت: امیدواریم در شرایط فعلی شاخص بورس ارتفاع 1 میلیون و 200 هزار واحد را از دست ندهد و بازار سرمایه روند متعادل را حفظ کند.
مهدی حاجی وند؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 30
کد خبر: ۱۵۶۵۵۱

تصمیمات سازمان بورس چه تأثیری بر بهبود وضع بازار خواهد داشت؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به علت ریزش شاخص کل بورس، جلسات فوق‌العاده رئیس سازمان بورس با بازارگردانان و هیئت مدیره سازمان بورس برگزار و تصمیمات جدیدی برای بورس گرفته شد که عبارتند از محدودیت فروش بازارگردانان، توقف عرضه اولیه‌ها تا پایداری وضعیت کلی بازار و اصلاحیه دستورالعمل بازارگردانی.

 

مهدی حاجی وند، کارشناس بازار سرمایه درباره اقدام جدید سازمان بورس در زمینه توقف عرضه اولیه‌ها تا زمان پایداری شرایط بازار به «راهبرد معاصر» گفت: برای دانستن میزان تأثیرگذاری این تصمیم بر بازار سرمایه باید موقعیت بازار را سنجید. در هفته‌ای که گذشت بازار 70 هزار واحد افت کرد که یکی از شدیدترین افت‌های هفتگی در سال جاری به شمار می‌رود.

 

وی افزود: این بازار به صورتی بود که نماد مثبت وجود نداشت، در نتیجه تقاضا و صف خرید سنگینی تشکیل نشد. بنابراین نمی‌توان در بازاری که صف خرید منفی است و صف فروش تشکیل شده به بازارگردان گفت در صف خرید باشد و چیزی نفروشد، زیرا این کار با واقعیت‌های بازار همخوانی ندارد. با شرایط حاکم بر بازار بورس خروج نقدینگی رخ می‌دهد، بنابراین عرضه اولیه در بازار در شرایطی که به جذب منابع نیاز دارد، اشتباه است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: سازمان بورس با اجرای مصوبه به دنبال این است حداقل فشار فروش و عرضه‌ برای بازار به وجود نیاید که بخواهد منابع بیشتری ازجمله فروش سهام را به بازار تزریق کند. این اقدام از فرعیاتی هست که مسئولان سازمان بورس به دنبال آن هستند تا بازار را به تعادل برسانند. در مجموع، این مصوبه به لحاظ روانی خیلی بر بازار اثرگذار نیست.

 

سازمان بورس می‌توانست در هفته‌ای که گذشت و فضای هیجانی بر بازار حاکم بود، دامنه نوسان را در بازار دو واحدی می‌کرد تا شاخص کمتر بریزد

حاجی وند با بیان اینکه سازمان بورس می‌توانست اقدامات دیگری در راستای کنترل بازار سرمایه انجام دهد تا بازار کمتر دچار افت شود، افزود: سازمان بورس می‌توانست در هفته‌ای که گذشت و فضای هیجانی بر بازار حاکم بود، دامنه نوسان را در بازار دو واحدی می‌کرد تا شاخص کمتر بریزد، نمادها کمتر دچار افت شوند، می‌توانست معافیت مالیاتی بیشتری برای معاملات سهام ایجاد کند یا رایزنی‌های بیشتری با مجلس شورای اسلامی و وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام می‌داد که این اقدامات تأثیر بیشتری بر بازار سهام می‌گذاشت.

 

وی در پاسخ به این سؤال که علت پایین آمدن شاخص بورس در یک سال گذشته چیست، گفت: علت این است که بازار بی اعتماد شده و اگر قرار است نقدینگی هم به بازار سرازیر شود، باید عزم و اراده‌ای از طرف دولت و مجلس شورای اسلامی به وجود بیاید. از سال 1399 که بازار دچار افت شاخص شد، نوعی ریسمان گزیدگی برای سرمایه داران به وجود آمد که جذب نقدینگی در بازار را به سختی انداخت. باید یک‌سری اقدامات زیربنایی در بازار سرمایه انجام می‌گرفت که انجام نشد و تبعات خود را بر بازار گذاشت.

 

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در ایران حجم زیادی از سهام‌ها به صورت مستقیم به‌وسیله مردم اداره می‌شود، در حالی که در دنیا 70 درصد مردم کشورهای توسعه یافته در بورس هستند و اکثریت 70 درصد به صورت غیر مستقیم معاملات خود را انجام می‌دهند؛ در نتیجه با شرایط معاملات مستقیم در کشور تا شاخص منفی می‌شود مردم هیجان زاده می‌شوند و اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند .

 

وی با ارزیابی بازار سرمایه در روزهای آینده گفت: امیدواریم در شرایط فعلی شاخص بورس ارتفاع 1 میلیون و 200 هزار واحد را از دست ندهد و بازار سرمایه روند متعادل را حفظ کند. باید نقدینگی بزرگی به بازار تزریق شود تا شاهد رشد خوبی باشیم.

 

حاجی وند با ارائه راهکار برای مثبت شدن بازار سرمایه تصریح کرد: یک‌سری اقدامات مربوط به قوانین و مقررات حمایتی است نظیر اینکه حضور شرکت‌ها در بورس تسهیل شود، معافیت‌های مالیاتی بیشتری در نظر گرفته شود، کارمزد معاملات کاهش یابد و فعالان قدیمی بازار فراخوانده شوند تا از تجربیات آن‌ها بر مدیریت بازار استفاده شود.

 

وی افزود: باید نرخ بهره کاهش یابد و بانک مرکزی نباید نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دهد، زیرا این کار تأثیر زیادی بر بازار سرمایه و بورس دارد. افزایش نرخ بهره سبب می‌شود سرمایه‌داران دارایی‌های خود را به بانک‌ها منتقل کنند و این اقدام باعث کاهش نقدینگی در بورس و رکود در بازار سهام می‌شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده